Kabul: az utols kijrat
Simon Koschut // 2010 // jan // 20
Egyre remnytelenebbnek ltszik a helyzet Afganisztnban, ahol magyar katonk is rszt vesznek a NATO-kldetsben. A politikai helyzet nem stabilizldik, a tlibok - a korbban az orszgot irnyt, akkor az al-Kaida terrorszervezettel szvetsges fundamentalista iszlm mozgalom tagjai - nhny napja Kabulban, a fvrosban hajtottak vgre terrorakcit. Obama amerikai elnk tavaly decemberben bejelentette, hogy 2011 jliusban megkezdik az amerikai csapatok kivonst az orszgbl; a NATO egyelre nem szabott hatridt a misszinak. Szerznk nmet vilgpolitikai szakember, aki azt trgyalja rsban, hogy mi lenne a NATO s az ENSZ legjobb stratgija Afganisztnban. Clravezet-e konkrt hatridhz ktni a kivonulst, s ha nem, milyen feltteleknek kellene teljeslnik, mieltt a nemzetkzi csapatok tvoznak?
Ha figyelmen kvl hagyjuk a sznoklatokat, azt ltjuk, az afganisztni kldets sikere kt kulcsfontossg politikai clon mlik. Ezekkel a clokkal brmilyen Afganisztn-stratginak foglalkoznia kell, s biztostania kell a megvalstsukhoz szksges anyagi s emberi erforrsokat.
Az els cl: Afganisztnbl ne legyen bukott llam*. Valszn, de egyltaln nem elkerlhetetlen, hogy ha az orszgbl kivonulnak a Nemzetkzi Biztonsgi Tmogatsi Erk (Security Assistance Force, ISAF), akkor a tlibok veszik vissza a hatalmat. Az sem biztos, hogy a tlibok ismt tmogatnk az al-Kaidt. Minden eszkzzel megakadlyozand ugyanakkor, hogy Pakisztn s Afganisztn ismt nemzetkzi terroristk menedke legyen, hogy a jelenlegi hbors gazdasg s a kbtszer-kereskedelem tovbb ersdjn, s hogy folytatdjon az a rombols, ami az emberi jogok s a kormnyzs intzmnyei terletn ma folyik.
A msodik cl: minl kevesebb jrulkos vesztesget szenvedjen el a NATO s az ENSZ. A NATO 2003 ta vezeti az ISAF-misszit. Az ENSZ 2002 ta irnytja az afganisztni tmogat akcikat. Afganisztn ppen ezrt jelents hatssal lehet e nemzetkzi intzmnyek hitelessgre, legitimitsra. A NATO s az ENSZ sorsa persze nem csupn ezen az egy misszin mlik, s ha kivonulnak Afganisztnbl, az nem okvetlenl jelent politikai vagy katonai veresget. Az azonban biztos, hogy egy vgiggondolatlan vagy elsietett kivonuls jelentsen veszlyeztetn mindkt szervezet hitelessgt s legitimitst.
E clok fnyben egyrtelm, hogy az afganisztni kivonuls stratgijnak nem a kivonuls dtumra kellene sszpontostania, hanem konkrt felttelek teljeslsre. Ezek a felttelek hat jl elklnthet lpsben fogalmazhatk meg.
Afgn felelssg
Ha a lehet leghamarabb t akarjuk adni az orszg teljes irnytst az afgn hatsgoknak, az els s legfontosabb feladat az afgn biztonsgi erk kikpzse. A lehet leggyorsabban ki kell terjeszteni az olyan programokat, amelyek megbzhat helyi segtsggel gondoskodnak a hatrok s ellenrz pontok vdelmrl (ilyen a Vardak tartomnyban mkd Afgn Kzvdelmi Program). Ez azt is jelenti, hogy Nmetorszgnak, az Egyeslt llamokkal s az EU-val kzsen, nagyobb rszt kell vllalnia a biztonsgi erk kikpzsbl. Ahhoz, hogy a kivonuls idejre az orszg biztonsgos legyen, kezdetben s rvid tvon a jelenleginl nagyobb Bundeswehr-erre van szksg.
Kzs bevonuls, kzs kivonuls
Az afganisztni misszi csak akkor zrulhat sikeresen, ha a kivonulsrl szl vgs dntst nem egyenknt hozzk meg a rszt vev llamok, hanem a NATO szintjn, egyttesen. Ha a szvetsgesek nem egyeztetnek, nem mkdnek egytt, az a NATO meggyenglshez vezet. Csak minden fl egyetrtsvel hatrozhat meg a kivonuls konkrt menetrendje. Az j stratgia jelenleg zajl kialaktsa sorn meg kell hatrozni, mi lesz a NATO szerepe a jvbeli, nem az orszg terletn folytatand mveletekben.
Regionlis felelssg
Az afganisztni kldetsben ersebb regionlis fkuszra van szksg, ahogyan arrl Obama elnk beszlt 2009 tavaszn. A cl az, hogy Pakisztn s Irn konstruktvan kapcsoldjon be, s kzptvon Kna s Oroszorszg is egyttmkdjn. A fokozottabb regionlis egyttmkds alapjt olyan kzs rdekek jelentik, mint az iszlm terrorhlzatok, illetve a kbtszer-kereskedelem elleni fellps. A regionlis stratgia lehetv teszi s fel is gyorsthatja a nyugati csapatok kivonst.
Vodka s kancsuka
Erre a megkzeltsre leginkbb a kbtszer s a korrupci elleni egyttmkdsben van szksg. Az afgn heroin tlnyom rsze eurpai piacokon kt ki, vagyis elssorban Eurp a problma. A helyi gabonatermeszts tmogatsa mellett az USA s az EU szmra megfontoland, hogyan nyithatjk meg piacaikat mg hatkonyabban az afganisztni mezgazdasgi termkek szmra. A kbtszer-ellenes harcnak sokkal inkbb a kereskedelmi tvonalakra s a drogbrkra kellene sszpontostania, nem a termhelyekre s a termelkre. A korrupci visszaszorthat, ha a fejlesztsi egyttmkdsek egyrtelm sztnzkhz s szankcikhoz vannak kapcsolva, amelyekrl folyamatos prbeszd folyik az afgnokkal. A fggetlen igazsgszolgltats megteremtst fel kell gyorstani, a rendrk s katonk fizetst pedig tovbbra is garantlni kell a nemzetkzi Jog s Rend Alap segtsgvel. A kabuli hatsgok egy rsze maga is nyakig benne van a korrupciban s a kbtszer-kereskedelemben, vagyis a problma rszt kpezik. A kivonuls lehetsgt arra is fel kell hasznlni, hogy az afgn kormnyt sztnzze az elrelpsre, a reformokra.
Tovbbi felelssgvllals
A csaparkivons utn is folytatdniuk kell az jjptsi s fejlesztsi feladatokban val civil rszvtelnek: Afganisztnt nem szabad magra hagyni. A tt az, hogy vgkpp szthullanak-e a szvetsgi kormnyzat mr ma is roppant trkeny intzmnyei - ezt meg kell akadlyozni. Az jjpts sorn minden eddiginl inkbb olyan kis, helyi projektekre kell sszpontostani, amelyek gyors, jl lthat eredmnyeket hoznak. Igaz, jelenleg teljesen bizonytalan, hogy az egyre roml biztonsgi viszonyok kzepette hogyan biztosthat a civil fejlesztsi seglyezs mkdse.
Decentralizlt kormnyzs
Meg kell teremteni vgre a demokratikusan felhatalmazott, stabil kormnyzati rendszert. A legutbbi elnkvlaszts csak slyosbtotta a problmt, s felvetette a krdst: Vajon megfelel-e a rgi politikai, trtnelmi s kulturlis adottsgainak a Hamid Karzai elnk ltal Kabulban vezetett kzponti hatalom? Ha figyelembe vesszk az orszg mrett, a lakossg vegyes etnikai sszettelt, valamint azt, hogy hatrait egykor mestersgesen hztk meg azrt, hogy tkzznt kpezzn kt gyarmatost birodalom, Nagy-Britannia s Oroszorszg kztt, nem is csodlkozhatunk azon, hogy a mai kzponti kormnyzat hatalma alig terjed tl Kabul kzigazgatsi terletn.**
Alaposan meg kellene teht vizsglni annak lehetsgt, hogy az afganisztni viszonyoknak nem felelne-e meg jobban egy olyan modell, amelyben az llam decentralizlt, jelents mrtkben nll, a svjci minta szerint ltrehozott kantonokbl ll; esetleg az 1993-as, Bosznirl szl Vance-Owen tervhez hasonl megolds, melyben Kabul fggetlen szvetsgi terlet, a parlament, a nemzeti kormny s az igazsgszolgltats kzpontja.
*Az angol nyelv vilgpolitikai zsargonban gyakran hasznlatos kifejezs azokra az orszgokra, amelyek kormnyai nem teljestik az llamtl elvrt funkcikat; az eredetiben "failed state".
**A cikk a 2010. janur 19-ei kabuli tlib tmads eltt rdott. A tlibok clja nyilvnvalan az volt, hogy bizonytsk: Karzai hatalma a fvrosra sem terjed ki. |