A tradicionlis biztonsgfelfogsban mind a krnyezeti szektor, mind a vz „soft" problmaknt kezelt krdsek. Ennek ellenre mg a realista gondolkodk is elismerik, hogy mindezek vagy eszkzei, vagy forrsai lehetnek fegyveres konfliktusoknak, amelyet mr k is biztonsgot fenyeget tnyeznek ismernek el.
A krnyezeti szektorban minden olyan emberi tevkenysget figyelembe kell venni, amely valamilyen mdon s mrtkben hatssal van a termszeti krnyezetre. A bolygnk alapveten tlnpesedett, ez vitn fell ll, azt azonban nem tudjuk, hogy az emberi tevkenysg, a termszeti krnyezet kizskmnyolsa mikor ri el azt a pontot, amikor mr nincs visszat. Csak egy egyszer pldt emltve: mennyi knai auttulajdonost br el a Fld? A krnyezettudatos fejlds ma mr a politikai napirend rsze, ennek ellenre megjsolhatan olyan konfliktusok indulnak ki a jvben ebbl a szektorbl, amelyek minden msikra is hatssal lesznek, ilyenek pldul az ivvz forrsok megszerzsrt kitr hbork.
A krnyezeti szektorban szlelhet kihvsok termszetktl fogva llamok felett, globlisan jelentkeznek. A termszeti krnyezet megvsnak feladata az llamok felelssge mind a premodern, mind a posztmodern llamokat tekintve, hiszen bizonyosan ez az a terlet, ahol semmilyen ms spontn er nem kpes a megoldst megtallni. Vagyis a piac nem kpes krnyezettudatos fejldsre, azt az llamnak kell megtennie. A globlis klma megvltozsa pontosan egy olyan terlet, amely azt mutatja, hogy a krnyezeti szektorban jelentkez problmk megoldsa, de akr csak az enyhtse minden llam, minden ember kzs cselekedett ignylik. Az 1990-es vekben felgyorsult globlis felmelegeds elssorban az emberi tevkenysgnek a kvetkezmnye, de a belthatatlan jvbeli kvetkezmnyek miatt extrm bizonytalansg forrsa.
A klmavltozs a fizikai krnyezet talakulsa miatt szmos trsadalmi s politikai mellkhatssal jr: az ivvzhiny minden bizonnyal llamok kztti s llamokon belli konfliktusok forrsa lesz; a mezgazdasgi termelkenysg romlsa rtheten a trsadalmi feszltsgek nvekedsnek a kivltja; a megvltozott ghajlat egyben azt is jelenti, hogy a trpusi betegsgek egyre szakabbra is megjelennek; az idjrsi viszonyok extrm ingadozsa pedig rtelemszeren a humnbiztonsgot is fenyegeti. A problma ltal leginkbb rintett trsgek rtelemszeren a tlnpesedett szegny rgik, elssorban Dlkelet zsiban. 2007 mrciusban Jakarta jelents rszt elnttte a vz, miutn a lesett hatalmas mennyisg csapadkot a krnyez folyk nem tudtk elszlltani. De nem szabad elfelejteni, hogy a fejlett vilg sem vdett, amit a Katrina hurrikn puszttsa jelzett.
A klmavltozs potencilisan felersti az llam kudarcnak hatst, vagy ppen hogy hozzjrul az llam bukshoz. Termszetesen ebbl a szempontbl legveszlyeztetettebbek a szegny, elmaradott llamok. A klmavltozs egyb kockzati tnyezkkel klcsnhatsban (mint pldul etnikai, vallsi feszltsgek) knnyen vres fegyveres konfliktusokhoz vezet. A termszeti, humanitrius katasztrfk kezelse is nemzetkzi sszefogst ignyel, mert az elrejelzsek szerint a termszeti katasztrfk ldozatainak szma a kvetkez vtizedekben hatvnyozottan nni fog, kzel hatszorosa lesz a fegyveres konfliktusok ldozatainak. A klmavltozs ltal leginkbb fenyegetett orszgok a mr emltett, nem mkd, vagy gyengn teljest llamok. Ennek oka vagy a gyenge intzmnyrendszer kvetkezmnyeknt jelentkez kpessghiny, ami megakadlyozza a felkszlst a katasztrfahelyzetek megelzsre s kezelsre. Illetve az antidemokratikus politikai berendezkeds eleve cskkenti a kormnyzat hajlandsgt arra, hogy pnzt ldozzon a felkszlsre. J plda erre, ha sszehasonltjuk Indit s Mianmart: a szkrat kveten az indiai hatsgok mindent megtettek, hogy valahogyan elkerljk a tovbbi humanitrius katasztrft, amivel a helyzet fenyegetett, ezzel szemben, az akkor mg Rangoonban szkel mianmari kormny nem engedte be orszgba a klfldi hatsgokat s mg hallos ldozatok szmrl sem adott ki hivatalos tjkoztatst.
A krnyezeti szektorban leglesebben felteheten az ivvzzel, az ahhoz val hozzfrssel kapcsolatban alakulnak ki a leglesebb konfliktusok a 21. szzadban. Az emberi fogyasztsra alkalmas vz egyrtelmen a stratgiai nyersanyagok sorba emelkedett. A vilg nvekv npessge s a modernizld, globalizld trsadalmak s fogyasztsi szoksok kvetkeztben a vzgazdlkods is talakult a vzigny nvekedse miatt. A vz alapveten megjul energiaforrsnak szmt, de a vz mennyisge az ghajlatvltozs miatt folyamatosan cskken. A vzkszletek eloszlsa pedig egyenltlen: ma a statisztikk tansga szerint a Fld lakossgnak kzel ktharmada nem jut megfelel minsg vagy mennyisg vzhez. Az elrejelzsek alapjn pedig hsz ven bell kzel 2,5 - 3 millird ember fog szenvedni olyan slyos vzhinyban, ami a meglhetst veszlyezteti. Mindez pedig rtelemszeren a „vzmenekltek" szmnak rohamos nvekedst, ezzel kapcsolatban pedig a fegyveres konfliktusok szmnak nvekedst eredmnyezi. Annak ellenre, hogy a vzkonfliktus alapveten kzel-keleti s szak-afrikai problma, a kvetkezmnyek Eurpt is direkt mdon befolysoljk, pldul az illeglis migrci tmegess vlsval, amit Mlta, vagy Spanyolorszg mr ma is a sajt brn rzkel. Tipikus vlsggcok mr ma is a Nlus orszgai, a Tigris s az Eufrtesz vzgyjtje, a Csd t, s az Aral t krnyezete, illetve Izrael teles terlete, tekintve, hogy az desvizet szolgltat folyk Izraelen kvl erednek.
rdekes krds, hogy mirt pont a vz lesz a 21. szzadban az egyik legfontosabb krnyezeti problma. A vlasz viszonylag egyszer: a vz a ltfenntarts eszkze s nincs alternatvja, a korltozott forrsok miatt pedig hiba megjul erforrsrl van sz, az llamok kztti viszonyokban nulla sszeg politikai jtszmaknt jelenik meg. A fenyegetst fokozza, hogy nincs egysges nemzetkzi szablyozs a krdsben, illetve nem alakult ki intzmnyeslt nemzetkzi egyttmkds a vzgazdlkodst tekintve. Kizrlag a vzrt mg soha nem folytattak hbort a trtnelem sorn, de a jvben ez a tendencia minden bizonnyal meg fog trni, s a nem mkd llamisg egyb kvetkezmnyeivel sszekapcsoldva a vzhiny lesz az egyik legfontosabb megoldand feladata a nemzetkzi kzssgnek. Mr az 1990-es vekben tbb szempontbl is megmutatkozott, hogy a vz fltt uralom is clknt jelenhet meg egy olyan konfliktusban, aminek alapveten nem a vzhiny a kivlt oka: Szomliban a vres polgrhbor sorn bevett taktika volt, hogy az ellensget megfosszk ivvz forrstl, de szintn ezt alkalmaztk a szerbek Szarajev ostroma sorn a vrost vdkkel szemben.