A trsadalmi problmk biztonsgpolitikai szintre emelse nem meglep a 21. szzadban. A vilg konfliktusaiban ldozatul esett emberek 90%-a nem az llamok kztti ellensgeskedsnek az eredmnye. Az llamokon kvli „anarchia", a nemzetkzi rendszer talakulsval prhuzamosan fokozatosan tkerl az llamok vilgbl az llamokon bellre. A helyzet klnsen knyes, s megoldst kvetel, mert a jelenlegi nemzetkzi jogi szablyozs, s eleve a kiplt biztonsgi felptmny - ln az ENSZ-el s a NATO-val - nem igazn kpes vlaszt adni ezekre a kihvsokra.
A hideghbor alatt az egyes llamok bels problmi, az etnikai ellenttek sok helyen nem kerlhettek eltrbe, a vilgpolitikai helyzet egyben tartotta a sok nemzetisgbl ll llamokat is. Klnsen igaz volt ez a Szovjetuni vezette keleti tmbre, ahol elnyomtk a klnbz etnikai klnbsgeket, nem engedtek teret a nacionalizmusnak. Ez termszetesen igen slyos kvetkezmnyekkel jrt, amely pldul az igen vres jugoszlv hborban, vagy a kaukzusi helyzet kialakulsban lttt testet. A hideghbor vge utn megersdtek a szecesszionista mozgalmak, ami arra hvta fel a figyelmet, hogy sok orszg megosztott trsadalmban ott rejlik a konfliktus lehetsge.
A Szovjetuni felbomlsa nmagban mg nem volt a vres polgrhbork kivlt oka. Az etnikai, nemzeti ellenttek folyamatosan jelen voltak a multinacionlis llamokban, gy a Szovjetuniban is, de azok rejtve maradtak a bipolris hatalmi politika miatt. A szocialista berendezkeds llamokban egybknt is trekedtek arra, hogy a nemzeti, etnikai ktdsek mellett, fltt megjelenjen egy egysges szocialista identits. A trsadalmon bell a konfliktus azonban sohasem tnt el teljesen, csak rejtve maradt a klvilg szmra. Az etnikai soksznsg nmagban nem kellene, hogy konfliktushoz vezessen, a problmt az jelenti, ha valamelyik trsadalmi csoport kezben nagyobb politikai, gazdasgi hatalom sszpontosul, mert akkor nagy a valsznsge annak, hogy a trsadalmi trsvonalak mentn szervezd klnbz csoportok harcba szllnak a hatalom megszerzsrt, illetve megtartsrt.
Tbb szerz is arra hvja fel a figyelmet, hogy a trsadalmi biztonsgot leginkbb az llami intzmnyek gyengesge fenyegeti. Ez a magyarzat rthet, hiszen, ha az llam intzmnyei, amelyek pont a konfliktusok moderlst segtenk, nem, vagy elgtelenl mkdnek, akkor gyakorlatilag semmilyen er sincs, ami megakadlyozn a trsadalmi konfliktus eszkalldst. Az llam feladata tbbek kztt, hogy a trsadalom ltal megtermelt rtk jraelosztsn keresztl igazsgos trsadalmi viszonyokat teremtsen, vagy, hogy a kzszolgltatsok rvn biztostsa a trsadalom szmra azokat a javakat, amelyek a trsadalom bks lethez elengedhetetlenek, mint a kzbiztonsg, a honvdelem, az egszsggyi rendszer, vagy az oktats. A trsadalmon belli jvedelmek eltrse mg a fejlett llamokban is gyakran konfliktushoz vezet, s rthet mdon mindez egy fejld orszgban mg lesebben jelenik meg, a luxuscikkeket vsrl elitcsoportok s a mindennapi meglhetsrt kzd, napi egy dollrnl kevesebbl tengd tmegek kztt. A helyi vezetk igen gyakran igyekeznek a problmt egyszer gazdasgi problmaknt feltntetni, azonban mindez mindig sszekapcsoldik ms trsvonalakkal, azaz a gazdasgi s a trsadalmi trsvonalak ezekben az orszgokban ltalban korrellnak.
A bels trsadalmi, etnikai s egyb trsvonalak megersdse, egy esetleges konfliktus kialakulsa szintn globlis kvetkezmnyekkel jrhat. Egy esetleges polgrhbor, etnikai ldztetsek, npirts mind olyan folyamatokat indthatnak el amelyek regionlis, illetve sokszor globlis kvetkezmnyekkel jrhatnak. A ruandai npirts pldul kihatott a szomszdos orszgok bels viszonyaira, gy Burundira s a Kongi Demokratikus Kztrsasgra is. Hasonl a helyzet a jelenlegi darfri problmval. A tbb szzezer meneklt, a hatrokon is t-tcsap milcik destabilizltk a szomszdos Csdot, ahov a legtbb meneklt rkezett.
Klnsen slyosak a bels trsadalmi konfliktusok, ha azok egy bukott llamban alakulnak ki. Afrika, vagy zsia ilyen llamaiban az emberek lete veszlyben van, nincs meg az a hatalom, aki vdelmezze ket. Ez pedig menekltradatot indthat el, a rossz krlmnyek kztt, meneklttborokban lk kztt kialakult jrvnyok tovbb terjedhetnek. Ezek a feszltsgek s llapotok ugyanakkor j alapot biztostanak a terroristaszervezetekhez val toborzsra is.
Az emberek biztonsgnak vdelme alapveten az llam feladata lenne, s a trsadalmi problmk pusztt humanitrius kvetkezmnyeit elkerlend, az 1990-es vek ta a humnbiztonsg egyre fontosabb helyet kvetel magnak a biztonsgpolitikai napirenden. A humnbiztonsg legalbb ht dimenzit foglal magba. Az ember akkor van biztonsgban, ha nem knyszerl arra, hogy egsz letben a szegnysgi kszb alatt ljen, ha biztostott szmra a megfelel minsg s mennyisg tpllk, ha lehetsge van egszsges krnyezetben lni, ha lehetsge van ignybe venni az alapvet egszsggyi szolgltatsokat, ha biztostott a szemlyes szabadsga, a helyi kzssgnek a szabadsga, amelyben l, s ha rendelkezik az t elvileg megillet alapvet politikai szabadsgjogokkal.