A gazdasgi szektorban mr nehezebb egyrtelmen meghatrozni az llam szempontjbl, hogy mi fenyegeti a biztonsgt. Vilgos, hogy a nemzetkzi gazdasgi folyamatok sorn keletkezhetnek olyan zavarok, amelyek negatvan rinthetik az sszes tbbi szektort. Vagyis a biztonsgot az let minden aspektust that nemzetkzi gazdasgi rendszer zavartalan mkdsnek a fenntartsa jelenti.
A gazdasg terletn is alapveten kt irny fenyegetssel kell szembenzni. Az egyik a fejld vilgban, klnsen a nem mkd llamokkal kapcsolatban jelentkezik, ahol a nem mkd politikai intzmnyrendszer miatt a gazdasgi rendszer is sszeomlik. A msik a fejlett llamok fggsge a technolgitl, energitl, alapanyagoktl. Ez a kt irny jelentsen sszefgg egymssal, hiszen az energiahordozk, a nyersanyagok jelents rsze a fejld vilgbl s sokszor a gyenge, vagy nem mkd llamokbl szrmazik. Ugyan az sszefggsnek ez csak az egyik oldala s leszkt rtelmezs csak erre kitrni, azonban a problma sszetettsgnek rzkeltetsre ez is elgsges.
Az energia biztonsga nem csak a fizikai tllssel lehet sszefggsbe hozni, hanem a trsadalom jltnek fenntartsa, esetleg nvelse kapcsn is felmerl. Az energiaforrsokhoz val hozzfrs a trtnelem sorn mindig is elkel helyen szerepelt a hbort kivlt indokok kztt, ezen fell az is bebizonyosodott 1973-ban, hogy az energiaforrshoz val hozzfrs korltozsa milyen hatkony fegyver lehet akr gyenge, vagy kicsi llamok kezben is. A problma teht nem j kelet, azt azonban tisztn kell ltni, hogy ebben a szzadban minden bizonnyal ki fog lezdni a harc az erforrsokrt, tekintve, hogy a bolygnkon rendelkezsre ll kszletek vgesek, s mg a legoptimistbb jslatokban is megjelenik a globlis sszeomls lehetsge.
Ebbl a szempontbl mindenkppen a kolaj s a fldgz tekinthetk stratgiai nyersanyagoknak, mivel a Fldn rendelkezsre ll kszletek, a jelenlegi fogyasztsi trendekbl kvetkeztetve, mg ebben az vszzadban ki fognak merlni. A beszerzsi forrsok leszklse rthet mdon egytt jr a termelk piaci erejnek nvekedsvel s a fogyasztk fggsgnek fokozdsval. A termel orszgokban megjelen politikai instabilits tovbb bonyoltja a helyzetet, mint azt Irn is jl pldzza. A megbzhat piac ugyanakkor mindkt flnek rdeke. A fogyaszt orszgok szempontjbl a kiszmthat termelsi trendek, a biztostott hozzfrs s a mrskelt rak jelentik ebbl a szempontbl a gazdasgi stabilits s nvekeds felttelt. A termel orszgok szmra pedig ugyangy elengedhetetlen a piac stabilitsa, ami kiszmthatv teszi a keresleti viszonyokat. A biztonsgos infrastruktra, azaz a termels s a fogyaszts helyszne kztti biztonsgos szllts pedig szintn mind a termelk, mind a fogyasztk kzs rdeke. A krds klns aktualitst kap, amikor arra gondolunk, hogy a napokban les vita folyik Eurpban az pl gzvezetkekrl.
Az energiaellts biztonsgt szmos tnyez fenyegeti, klnsen, ha az olajra, vagy a fldgzra gondolunk. A termel rgikban, a Kzel-Keleten, Nigriban, vagy Venezuelban, a politikai helyzet stabilitsa igen megkrdjelezhet. Mivel ezekben a orszgokban szinte az egyetlen bevteli forrst jelenti a sznhidrognek kitermelse s eladsa, a hajlandsg a hossz tv gondolkodsra igen kicsi, hiszen nem nagyon van ms alternatva, mint rvid tvon minl nagyobb nyeresget elrni a kereskedelembl. Eurpa, de szinte a fejlett orszgok mindegyike, klnsen kiszolgltatottak, hiszen mind a fldgz, mind a kolaj tekintetben rszorulnak az instabil rgikbl trtn importra. A termelsi helysznek s a szlltsi tvonalak is rendkvl sebezhetek, egy politikai, gazdasgi, de akr egy elre nem ltott termszeti katasztrfa is belthatatlan kvetkezmnyekkel jrna. A jvkp sem tl rzss Eurpa szmra. A fggsg tovbb fog nvekedni, mert a sajt eurpai, elssorban norvg s brit forrsok hamarosan kimerlnek. Ezen fell pedig Eurpa slya a termelk exportjban cskken, mert a fogyaszts slypontja tkerlt keletre, Knba s Indiba. A problma mindezzel csupn annyi, hogy a fogyaszts bvlsnek az teme jval meghaladja a termelsbe bevonhat jabb forrsok volument, hiszen azok vgesek. Eurpa szmra tovbbi kockzatot jelent a szllts biztonsga is, mint azt mr fentebb is emltettem, mint biztonsgi kihvst. Trkorszg mint tranzitorszg ezrt mindenkppen felrtkeldik, azaz az orszg gazdasgi s biztonsgpolitikai szempontbl is kulcspozciba kerlt Eurpa szmra, vagyis akkor is klns figyelmet kell szentelni neki, ha nem az unis tagsg szempontjbl kzeltjk meg a krdst.
A gazdasgi szektor biztonsga nem korltozdik szigoran az energiaellts biztonsgra, vitathatatlanul ide tartozik mg az eladsods, a seglyfggsg, vagy az egyenltlen kereskedelmi viszonyok krdskre is. Az energiabiztonsg azonban az a jelensg, amely mind rvid, mind hossztvon a leglesebben megmutatja a globlis egymsrautaltsgot, vagyis, hogy politikai, katonai, vagy gazdasgi szempontbl ers llamok sem rezhetik magukat biztonsgban, hiszen kiszolgltatottak a termelknek, akik ltalban kicsi s gyenge intzmnyekkel rendelkez llamok.