63. A védelmi költségvetés meghatározásának fontos szempontja a Magyar Honvédség képességeinek fejlesztésével párhuzamosan az Észak-atlanti Szerződés Szervezetén belüli arányos teherviseléshez, illetve az európai biztonság és védelempolitika megvalósításához való hozzájárulás igénye. A haderőfejlesztés hosszú távú feladatait be kell illeszteni a Nemzeti Fejlesztési Tervbe.
64. A Magyar Honvédség feladatai végrehajtásához szükséges képességek elérésének elengedhetetlen feltétele a védelmi kiadások folyamatos, és a tervezést segítő előre ütemezett növelése, ennek megfelelő célkitűzés a tárca költségvetésének évenkénti valós emelése. Költséghatékonysága miatt továbbra is élni kell a NATO Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósítható fejlesztések lehetőségével, illetve keresni kell a védelmi szektorban felhasználható Európai Uniós forrásokat. Törekedni kell a nemzetközi védelemgazdasági együttműködésből adódó előnyök feltárására és kihasználására is.
65. Az erőforrások hatékony felhasználása érdekében a tárca gazdálkodását olyan irányba kell folyamatosan fejleszteni, amely a központi és helyi gazdálkodási hatáskörök racionális összhangján alapul. Az elszámoltathatóság érdekében a gazdálkodáshoz kapcsolódó felelősségi köröknek egyértelműen meghatározottnak, a gazdálkodás folyamatának pedig teljes mértében átláthatónak kell lennie.
66. A honvédelmi tárca folyamatosan működteti és fejleszti a védelmi tervezési rendszerét, amelyben a stratégiai képességcélok és a felhasználható erőforrások kapcsolatát eltérő időtávú tervek teremtik meg. A védelmi tervezés kiinduló pontjául a Magyar Köztársaság kül- és biztonságpolitikája alapján megfogalmazott célok szolgálnak. A képességek fejlesztése a különböző időtávú tervekhez kapcsolódó programok, programköltségvetések kidolgozásával és végrehajtásával történik.
67. A feladatok ellátásához és az új képességek kialakításához gondoskodni kell olyan hadfelszerelési eszközök beszerzéséről, amelyek gazdaságosan üzemeltethetők és megfelelnek a szövetségesi és európai uniós együttműködés feltételeinek. Az elavult, illetve a gazdaságosan rendszerben nem tartható technikai eszközöket a rendelkezésre álló erőforrások függvényében fokozatosan le kell cserélni, illetve a rendszerből ki kell vonni. A hazánk közvetlen környezetét jellemző biztonsági helyzet lehetővé teszi, hogy a stratégiai tartalékok képzését és a készletekkel való gazdálkodás elveit a védelmi tárca – együttműködve az államháztartás érintett szerveivel – hozzáigazítsa a Magyar Honvédség megváltozott feladatrendszeréhez. A Magyar Honvédség a jelenleg meglévő és működőképes anyagi-technikai eszközeinek és készleteinek egy részét a szükségleteken felül működési tartalékként megőrzi, illetve új eszközök beszerzése esetén gondoskodik az elhasználódásból és alkalmazásból adódó fogyás pótlásáról.
68. A honvédelmi infrastruktúra fejlesztésének, működtetésének és fenntartásának a műveleti képességek magas szinten tartását kell szolgálnia, biztosítva a személyi állomány számára a kor színvonalának megfelelő élet-, munka- és kiképzési feltételeket. Az erőforrások hatékony felhasználása érdekében a tárca a támogató jellegű feladatok területén igénybe veszi a szakosodott piaci szervezetek szolgáltatásait, támaszkodik a stabil, magas színvonalú védelmi szolgáltatásokat biztosítani képes ipari bázisra.
69. A források felhasználásában és biztosításában fontos szerepe van azon állami tulajdonú gazdasági társaságoknak, amelyek szakmai felügyeletét a Honvédelmi Minisztérium látja el. Ezek a gazdasági szervezetek kielégítik a katonai és logisztikai igényeket, ellátják a honvédelmi kultúra és a rekreáció feladatait és aktív szerepet vállalnak a NATO és az Európai Unió tagországainak védelemgazdasági együttműködésében. Mindemellett szolgáltatásaikkal betagozódnak a piacgazdaság mechanizmusába.