Nemzeti katonai stratégia : III. A MAGYAR HONVÉDSÉG RENDELTETÉSE, KIEMELT FELADATAI ÉS ALKALMAZÁSÁNAK VÁRHATÓ KÖRÜLMÉNYEI
III. A MAGYAR HONVÉDSÉG RENDELTETÉSE, KIEMELT FELADATAI ÉS ALKALMAZÁSÁNAK VÁRHATÓ KÖRÜLMÉNYEI
Louve -> jegyzet 2010.01.24. 10:27
x x x x x x
III. A MAGYAR HONVÉDSÉG RENDELTETÉSE, KIEMELT FELADATAI ÉS ALKALMAZÁSÁNAK VÁRHATÓ KÖRÜLMÉNYEI 25. A Magyar Honvédség az állami intézményrendszer része, a kül-, biztonság- és védelempolitika, valamint a nemzeti értékek védelmének és érdekek érvényesítésének nélkülözhetetlen eszköze. A Magyar Honvédség rendeltetése a haza katonai védelme és a nemzetközi szerződésből eredő kollektív védelmi feladatok ellátása, hozzájárulás nemzetközi válságkezelő műveletekhez, valamint a jogszabályokban meghatározott egyéb feladatok ellátása.
26. A Magyar Honvédség alapvető feladata, hogy megtámadása esetén védelmezze Magyarország függetlenségét és területi sérthetetlenségét. Az önvédelemre alapvetően szövetségesi keretekben kell készülnie, de a szövetséges erők beérkezéséig önállóan is képesnek kell lennie a feladat végrehajtására. Ezen túlmenően hozzájárul a NATO közös védelmi képességéhez, valamint a Szövetség ambíciószintjének teljesítéséhez. Szövetséges állam veszélyeztetése vagy megtámadása esetén a közjogi döntésnek megfelelően végrehajtja a kollektív védelemhez szükséges katonai lépéseket.
27. A Magyar Honvédség folyamatos feladata, hogy a Magyar Köztársaság kül- és biztonságpolitikai céljainak támogatása érdekében hozzájáruljon a nemzetközi béke és biztonság fenntartásához a nemzetközi jog keretei között. A nemzetközi válságkezelő műveletekben való részvétel várhatóan hosszú távon is a legnagyobb valószínűséggel bekövetkező, kiemelt jelentőségű feladat marad.
28. A Magyar Honvédség feladatai döntő többségét szövetségi, európai uniós vagy egyéb koalíciós együttműködésben hajtja végre. A magyar haderő alkalmazási elvei ennek megfelelően kerülnek kidolgozásra.
29. A Magyar Köztársaság állami szuverenitását és területi integritását a Magyar Honvédség teljes szervezetével és képességeivel védelmezi, és végrehajtja a szövetséges támogató erők hatékony működéséhez szükséges befogadó nemzeti támogatás katonai feladatait. Az ország biztonságának közvetlen fenyegetése esetére a Magyar Köztársaság fenntartja a hadkötelezettségen alapuló haderő mozgósításának lehetőségét, a sorkötelezettség bevezetését. A nemzeti hírszerzés feladata, hogy ennek szükségességét időben jelezze. Szövetségi döntés és megfelelő közjogi felhatalmazás esetében más országok erőinek Magyarországra érkezése, átvonulása, átmeneti vagy tartós állomásoztatása esetén a Magyar Honvédség részt vesz a részükre nyújtandó befogadó nemzeti támogatás megszervezésében és biztosításában.
30. A változó biztonsági környezetben a légtérvédelem hatékony biztosítása alapvető feladat. Hazánk légterének védelmét a NATO integrált légvédelmi rendszerében valósítjuk meg úgy, hogy nemzeti kötelezettség a feladat ellátásához szükséges kijelölt repülő, légi vezetési és radar eszközök biztosítása.
31. A Magyar Köztársasággal szomszédos térségekben kialakuló belső válságok, országok közötti konfliktusok esetén szükségessé válhat, hogy a Magyar Honvédség határvédelmi feladatot lásson el. A konfliktus jellegéből adódóan tömeges, egyidejű és illegális migrációval, változó intenzitású, akár hosszú időn át elhúzódó katonai és rendvédelmi tevékenységgel lehet számolni.
32. Más tagország megsegítésére szövetségi keretek között, az Észak-atlanti Tanács döntéseivel összhangban, fegyveres támadás, illetve annak közvetlen veszélye esetén kerül sor. Szövetségi területen befogadó nemzeti támogatásra lehet számítani. A műveletek során nem zárható ki terrorista csoportok fellépése, tömegpusztító fegyverek alkalmazásának veszélye. A viszonylag rövid idejű, intenzív műveletet elhúzódó, alacsony intenzitású fegyveres tevékenység követheti.
33. A Magyar Honvédség részese lehet egyéb nemzetközi műveleteknek, döntően a NATO vagy az Európai Unió tagállamainak erői által alkotott alkalmi kötelékben. Ezekre a műveletekre a NATO és az Európai Unió földrajzi határain kívül szélsőséges éghajlati- és terepviszonyok között, befogadó nemzeti támogatás nélkül is sor kerülhet. A viszonylag rövid idejű, intenzív művelet elhúzódó, változó intenzitású válságkezeléssel, stabilizációs és újjáépítési, katonai segítségnyújtási feladatokkal párosulhat.
34. A rendelkezésére álló képességeivel a magyar haderő hozzájárul természeti és ipari katasztrófák elhárításához, következményeinek felszámolásához, humanitárius vészhelyzetek kezeléséhez, otthonukat elhagyni kényszerültek evakuációjának támogatásához, a kitelepült személyek megsegítéséhez kül- és belföldön egyaránt. Bizonyos esetekben szükségessé válhat a polgári válságkezelés erői tevékenységének támogatása.
35. A NATO és az EU terrorizmus elleni harc koncepcióival összhangban a Magyar Honvédség felkészül és részt vesz a rá háruló feladatok végrehajtásában. A fentieken túl kiemelt feladat a két- és többoldalú nemzetközi katonai kapcsolatok fenntartása, valamint a részvétel nemzetközi szerződések végrehajtása ellenőrzésében.
36. Napjaink és nagy valószínűséggel a jövő konfliktusai egyre inkább aszimmetrikusak. A fegyveres konfliktusok jó részében nem azonos képességű erők csapnak össze. Jelentős különbségek lehetnek a szemben álló felek jellege – állami, illetve nem-állami szereplők –, politikai és stratégiai céljaik, katonai és nem-katonai eszközrendszerük, katonai erőik, a hadviselési elvek tekintetében.
37. A jövő katonai műveletei összetettek lesznek, melyeket szinte kivétel nélkül többnemzeti és összhaderőnemi keretek között hajtanak végre. Az átfogó megközelítés jegyében a civil-katonai együttműködés és koordináció kiemelt jelentőségű.
38. Korunkban a katonai erő alkalmazása túlmutat a klasszikus értelemben vett fegyveres harcon. A konfliktusok megelőzése, kezelése és az azt követő rendezés – stabilizáció és újjáépítés – civil feladatai, továbbá a leszerelés, lefegyverzés és reintegráció, illetve a biztonsági szektor reformja hosszú ideig igényelhetik a katonai erők közreműködését és támogatását.